sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

Miten ruokavalioni vaikuttaa ulkonäköön?

Jokainen meistä tietää, että terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla voidaan vaikuttaa hiusten ja ihon hyvinvointiin. Silti ravitsemuksen valvominen voi olla monelle hankalaa. Monelle ongelmana on ylipaino, sokeririippuvuus tai epäsäännölliset ruokailutottumukset. Nyt käydään läpi perusjuttuja ravinnosta kauneuden kannalta.


Tärkeä lähtokohta on tietysti 
  • ruoan laatu
  • säännölliset ruoka-ajat
  • oikeat annoskoot
  • monipuolinen ruokavalio 

Ruoan laatuun pystyy vaikuttamaan ostamalla tuoreita raaka-aineita, lähiruokaa ja luomua. Valmisruoat voivat yllättäen kätkeä sisäänsä esimerkiksi paljon suolaa tai säilöntäaineita. Suolainen ruoka kerää nestettä ja aamulla naama ei olekaan niin viehättävä kuin toivoisi. Itse en pelkää e-koodeja tai vahtaa raaka-aineluetteloa, sillä tiedän lainsäädännön olevan Suomessa tiukka ja niinkuin olen aiemminkin maininnut, yleisimpiä säilöntäaineita on esim puolukasta saatava bentsoehappo, jonka e-koodi on E210. Tiedän asian olevan kuitenkin monelle tärkeä, vähemmän on enemmän, joten tuoreus ja luomu on aina hyvä asia.

Säännölliset ruoka-ajat ovat kaiken A ja O. Tällöin veren sokeritasapaino pysyy kunnossa, eikä tule hetkellisiä mielihaluja napostella tai ahmia. Tämä on suurin syy miksi monen dieetti epäonnistuu. Jos ei syö, ei myös laihdu. Kroppa alkaa käymään säästöliekillä, jolloin hiuksien ja ihon kunnossapitoon ei käytetä energiaa. Kovat dieetit näkyvät laihtumisena, mutta myös hiusten ohenemisena sekä ihon kunnon heikkenemisenä. Tärkeää on syödä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Illalla syömisen myytti on kumottu, eikä ruokailuajoilla ole niin väliä vaan nimenomaan säännöllisyydellä.

Oikeat annoskoot ovat yhteydessä ateriarytmiin. Kun syö useammin ja vähemmän, pysyy nälkäkin poissa pidempään ja maha toimii paremmin. Moni meistä ei syö aamulla eikä lounaalla ja ahmii illalla. Itse jouduin väkisin opettelemaan aamupalan syönnin. Nyt syön mikropuuroa ja mehukeittoa joka aamu, eikä se ole hyvää, mutta viikon harjoittelun jälkeen kroppa tottuu ja vaatii aamupalaa. Aamupala ja lounas saavat olla isompia ja iltaa kohden voi annoksia keventää. Jokaisen annoskoot määräytyy tietysti kulutuksen mukaan. Jos sinulla on vauhdikas työ ja treenaat lujaa, tarvit enemmän ruokaa kuin istumatyössä oleva neulontaa harrastava henkilö.

Oikea lautasmallihan on ravitsemussuositusten mukaan puolet kasviksia ja 1/4 proteiinin lähdettä liha/kala/kana/härkis/tofu ja 1/4 pastaa/riisiä/perunaa/vastaavaa. Totuushan on, että harvoin lautasella on puolet kasviksia ellei syö salaattia. Salaattikin kannattaa rakentaa niin, että lautasmalli täyttyy lisäämällä protskun lähteen ja vaikka vähän pastaa, nuudelia tai ruisleipää. Monet suosivat nykyään trendiruokavalioita kuten maidoton, gluteeniton jne. ja hankaloittavat helposti omaa elämäänsä turhalla säännöstelyllä. Jos ruokavaliosta ei saa kaikkia vaadittavia ravintoaineita, ei vitamiinit ja kivennäisaineet välttämättä imeydy kunnolla. Kaikkea tarvitaan kohtuudella, jotta systeemi toimii.


Tärkeää on kuitenkin ruokavalion monipuolisuus. Jos syö viikosta toiseen samaa ruokaa, ei välttämättä saa kaikkea kehon tarvitsemaa ravinnosta. Kalan syöminen jää itselle hyvin vähälle, vaikka sitä tulisi kuitenkin syödä pari kertaa viikossa. Ekologista olisi myös vähentää lihan syöntiä ja tehdä useammin kasvisruokaa. Monet sanovat, etteivät mies tai lapset edes huomanneet eroa, kun makaronilaatikossa olikin vaihtunut jauheliha kasvisvaihtoehtoon. Jos on vegaani, on tärkeää pitää huolta ravintoaineiden saannista, sillä joitain ravintoaineita saa vain eläinperäisestä ruokavaliosta.

Sokeri on yksi pahimmista pirulaisista, jotka vainoavat ainakin itseäni joka nurkan takana. Oletteko kuulleet sokerinaamasta? Täältä löytyy yksi sellainen. Sokerin syöminen nimenomaan karkeista ja herkuista voi aiheuttaa ihon vanhenemista ja aknea. Naama on turpea ja iho veltto ja silti salmiakki on vain niin parasta. Sokerihimoon paras lääke on totaalikieltäytyminen, jolloin kaikki lisätty sokeri on pannassa. Sokerihan on hiilihydraatteja ja niiden oikeita lähteitä ovat nimenomaan kasvikset, ruisleipä, marjat, hedelmät jne. Kun lopettaa herkkujen syömisen huomaa nopeasti olevansa pirteämpi ja vähemmän kiukkuinen. Valkoinen pöytäsokeri nostaa verensokerin ylös ja se laskee yhtä nopeasti alas.

Veden juonnilla sanotaan olevan myös iso merkitys ihon kunnolle. Mielestäni vettä on hyvä juoda riittävästi ja jättää mehut ja limut vähemmälle. Vesikin voi kuitenkin olla myrkyllistä ja sen liika juominen aiheuttaa häikkää nestetasapainoon. Jos juot liian vähän vettä päivässä, väkisin juomisen sijaan, kannattaa kantaa mukana vaikka vesipulloa ja varmistaa, että se on tyhjä päivän pätteeksi.


Ravitsemukseen liittyvillä jutuilla jatketaan seuraavassakin postauksessa. Tulossa hiuksien ja ihon kannalta oleellisista vitamiineista ja hivenaineista, ravintolisistä, terveysväitteistä sekä tuotevertailuista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti